نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٦:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٩
 
کتاب "تاریخ اجتماعی و سیاسی ایل بزرگ قشقایی" در نمایشگاه بزرگ کتاب شیراز با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و جمعی از ادب دوستان رونمایی شد .کتاب تاریخ اجتماعی و سیاسی ایل بزرگ قشقایی با هدف آشنایی بیشتر مردم با آیین زندگی ایل قشقایی منتشر شد.
رامک زارع مدیر انتشارات قشقایی اظهار داشت: این کتاب که نوشته نوروز درداری است در مورد تمام سنتها، آداب ورسوم، تاریخچه و پیشینه، فرهنگ ورسوم مهاجرت ایل قشقایی است.
وی گفت: این نویسنده که از طایفه وندا از ایل دره شوری قشقایی است در سال 1318 در شهرستان گچساران متولد شده است.
وی افزود: درداری بیش از 40 سال در بخش صنعت و امور پژوهشی اشتغال داشته و علاوه بر این کتاب هایی مانند مدیریت ژاپن ،خروج از بحران و مدیریت مشارکتی از جمله آثار وی است.
زارع ادامه داد: این کتاب برای نخسیتن بار در دهمین نمایشگاه کتاب فارس در معرض فروش قرار گرفته است.

وی سپس به کتابهای جدید دیگر توسط این انتشارات اشاره داشت وافزود: عشق نامه ایل قشقایی نوشته روح ا.. اژدری حاوی سه داستان معروف ایل قشقایی، دانشسرای عشایری از طلوع تا غروب نوشته امرا.. یوسفی ومحمد اژدری با موضوع نقش واهمیت آموزگاران عشایری، نحوه توسعه و تعلیمات عشایر و همچنین اسامی دانشجویان و معلمان عشایری در طی 22 سال گذشته از جمله این کتابهاست.
وی ادامه داد:غرفه انتشارات قشقایی با تزیین سنتی خود تا پایان نمایشگاه در سالن حافظ پذیرای علاقمندان به این نوع از کتاب است. 
منبع: خبرگزاری مهر

تاریخ اجتماعی و سیاسی ایل بزرگ قشقایی
چکیده : 
ایل قشقایی یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های عشایر کوچندة ایران است و در گذر زمان نقش مهمی در تاریخ کشور ایران داشته است. قشقایی‌ها عشایر ترک‌زبانی هستند که طی ادوار مختلف تاریخی از سرزمین‌های حاشیه (ترکستان) و وابسته به ایران بزرگ، به فلات فعلی ایران کوچیده و قرن‌ها پیش در جنوب ایران ساکن شده‌اند. مردم ایل بزرگ قشقایی از راه پرورش حیوانات و کشاورزی زیست و در پی چراگاه‌های طبیعی، سالانه از محلی به محلی دیگر کوچ می‌نمایند. بیش‌تر مردم عشایر قشقایی ترک‌زبان هستند و تعداد بسیار کمی از طوایف موجود در این ایل ممکن است منشا زبان دیگری به جز ترکی مانند فارسی، کردی، لری و عربی داشته باشند. نگارنده در کتاب حاضر ضمن بیان پیشینة تاریخی و موقعیت جغرافیایی ایل قشقایی، تاریخ سیاسی یا اجتماعی و فرهنگی این ایل از دوران صفویه تا پایان دورة پهلوی را بررسی کرده است. در کتاب نقش ایل قشقایی در دورة ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد 1332 نیز اشاره گردیده است. از مباحث جزئی‌تر کتاب می‌توان از جمعیت ایل قشقایی، آداب و رسوم، زبان، پوشاک، وضعیت آموزش و سوادآموزی عشایر و... نام دارد.
نویسنده: نوروز دُرداری (فولادی) ndordari@hotmail.com
ناشر: انتشارات قشقایی (shiraznashr.blogfa.com)
ناشر همکار: تخت جمشید t_jamshid@yahoo.com/ نوبت چاپ : اول، 1389، دوم 1390/قیمت:12000 تومان/ 
مرکز نشر: شیراز، خیابان پیروزی، انتشارات تخت‌جمشید. تلفن: 2245401 - 09171118580