خبرگزاری فارس: سیاه‌چادرهایی که به هتل‌های 5 ستاره می‌ارزد

سمفونی زیبای کوچ ایل در دامان روح‌نواز طبیعت به گوش می‌رسد؛ نوایی که از دل کوهستان‌های سرسبز و سر به فلک کشیده زاگرس بر می‌آید روح را از این همه شور زندگی سرخوش می‌کند.

بوی اصالت می‌دهد زندگی کوچ‌روها؛ همان‌هایی که در ناملایمات زندگی کوچ‌نشینی فرهنگ اصیل ایرانی را پاس داشته‌اند و در سنتی‌ترین شیوه‌های زیستن حافظان آداب و رسوم بکر ایرانی هستند.

رقص سیاه‌چادرها در دامن باد بهار و پاییز لباس‌های رنگارنگ زنان و مردان ایل، بوی نان تازه و گل‌های وحشی، تقلای رمه‌های تازه از راه رسیده برای بر گرفتن دمی از آب گوارای چشمه همه و همه هارمونی زیبایی از زندگی آرام و دلنواز را به نمایش می‌گذارد.

غریبه‌های گم شده در عصر ماشینی اما در حسرت این زندگی آرام هستند و سیاه‌چادرهای این عشایر برای آنها به مراتب بهتر از هتل‌های ۵ ستاره است؛ دل کندن از هیاهوی پوچ شهر و جاذبه‌های دل فریبش همانا و پرواز روح و سرمست شدن از لحظه‌های ناب در دل طبیعت همانا.

در مقوله تقابل زندگی سنتی مهاجران عشایری با عصر مدرن ظرفیتی عظیم نهفته است که توجه به آن رونق را به زندگی‌های نیمه‌جان عشایری بازمی‌گرداند که در سال‌های اخیر زمزمه یکجانشینی در بین آنها به گوش می‌رسد و این یعنی مرگ تدریجی کوچ.

این نوع زیستن و کوچ کردن برای گردشگران و اکوتوریست‌های داخلی و خارجی جذابیت‌های فراوانی دارد و آنها برای تجربه یک شبه این زندگی حاضر هستند از راه‌های دور و دراز رنج سفر را به جان بخرند.

کرمانشاه یکی از استان‌های عشایرنشین کشور است که در بطن خود ناگفته‌های زیادی از زندگی پر رمز و راز عشایر دارد، اما این ظرفیت بالقوه تاکنون مورد بی‌مهری مسئولان استان قرار گرفته و هیچ برنامه راهبردی برای بهره‌گیری از این ظرفیت دیده نمی‌شود.

اقتصاد و امرار معاش عشایر استان تنها از راه دامداری امکان‌پذیر است و رونق گردشگری عشایر در بین آنها می‌تواند تحول عظیمی برای کوچ‌روها به ارمغان آورد و معیشت آنها را بهبود ببخشد و برای اشتغال جوانان ایل فرصت‌های نوین ایجاد کند.

شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌های گردشگری عشایری و برنامه‌ریزی اصولی برای این نوع از گردشگری همراه با ایجاد زیرساخت‌های این مقوله برای رونق و تنوع‌بخشی به اقتصاد جامعه حائز اهمیت است.

*‌اداره‌کل میراث فرهنگی تنها نقش هدایت‌کننده را دارد

 اسکان گردشگران در سیاه‌چادرهای عشایر در دنیای گردشگری بسیار مورد توجه است.

،سیاه‌چادرهای عشایر را یکی از کانون‌های توجه توریست‌ها به‌ ویژه گردشگران خارجی در صورتی‌ ،که هر فرد یا گروهی در استان کرمانشاه بخواهند موضوع گردشگری عشایر را پیگیری کنند هر گونه مساعدتی را با آنها انجام خواهیم داد.

 مسئولان محلی، عشایر و جوانان در این زمینه نقش اصلی را دارند و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تنها نقش هدایت‌کننده را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به تجربه استان فارس در زمینه گردشگری اشاره کرد و افزود: از سال گذشته ساماندهی سیاه‌چادرهای گردشگری در استان فارس برای جذب گردشگر آغاز شده است و در کرمانشاه نیز امکان این کار وجود دارد.

افرادی که فکر خلاقی دارند در این حوزه می‌توانند با نمایش زندگی عشایری و برپا کردن سیاه‌چادرهای اقامتی در کنار سیاه‌چادرهای زندگی خود، از این پتانسیل به خوبی بهره‌مند شوند.

*توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایرنشین

 منطقه بکر اورامانات و نیز منطقه عشایری هرسین را از استعدادهای استان کرمانشاه برای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در این عرصه کارساز خواهد بود.

با ساماندهی سیاه‌چادرهای عشایری می‌توان درآمدزایی و اشتغال خوبی را برای آنها رقم زد.